Kuljetko usein Viikistä Pasilaan tai Arabiasta Otaniemeen? Turhauttaako sinua bussin 506 hitaus, ahtaus ja aikataulujen epäluotettavuus? Matkustaisitko mieluummin nykyaikaisellla, nopealla, sujuvalla ja hiljaisella pikaratikalla, jossa jopa läppärillä työskentely onnistuu? Jos vastasit kyllä edes yhteen kysymyksiä, Tiederatikka on sinun juttusi - allekirjoita kuntalaisaloite!

Tiedettä kiskoilla?

Tiederatikka on pikaratikka, jolla on tarkoitus korvata poikittaisesti Viikin ja Otaniemen väliä kulkenut bussi numero 506. Syksystä 2016 lähtien bussin 506 linjaa typistettiin entistä lyhyemmäksi, ja tällä hetkellä bussi kulkee vain Meilahden ja Viikin välillä.

Tiederatikka on saanut nimensä siitä, että linjan varrella kirjaimellisesti tehdään tiedettä. Sen reitille sijoittuu vuonna 2019 seitsemän korkeakoulua ja kymmenen kampusta. Näillä kampuksilla opiskelee jopa 40 % pääkaupunkiseudun korkeakouluopiskelijoista ja työskentelee merkittävä osuus korkeakoulujen henkilöstöstä. Kaikista pääkaupunkiseudun työpaikoista jopa 100 000 sijaitsee Tiederatikan vaikutusalueella.

Tämän sivuston tarkoitus on tarjota tietoa Tiederatikasta ja kerätä helsinkiläisten allekirjoituksia kuntalaisaloitteeseen. Kuntalaisaloitteen tavoitteena on nopeuttaa Tiederatikan toteutumista siten, että se kulkee raiteilla vuoteen 2025 mennessä.

tiederatikkakartta-1024x743

 

Raide-Jokerin jalanjäljissä

Tiederatikkaa voi verrata pääkaupunkiseudun ensimmäiseen pikaratikkaan Raide-Jokeriin, jonka toteuttamisesta Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustot päättivät kesäkuussa 2016. Alustavan aikataulun mukaan runkobussilinjaa 550 korvaavan Raide-Jokerin liikennöinti Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä voi alkaa vuonna 2021.

Lähin jo toiminnassa oleva pikaratikka on Tukholman Tvärbana-snabbspårväg. Maailmalla pikaratikoita on rakennettu viime vuosikymmeninä kaikille mantereille. Esimerkiksi Ranskassa pikaratikoita on jo 25 kaupungissa.

Pikaratikat, kuten Raide-Jokeri ja Tiederatikka, eroavat tavallisista, Helsingin kantakaupungissa kulkevista ratikoista ja busseista seuraavilla tavoilla:

  • Nykyaikainen, miellyttävä ja pidempi vaunu (30-45 m), johon mahtuu 200-300 matkustajaa
  • Monien leveiden ovien ja matalan lattian ansiosta vaunuun nouseminen ja siitä poistuminen on nopeaa ja vaivatonta
  • Pitempi pysäkkiväli (500-1000 m)
  • Kulkee pääosin omalla väylällä
  • Liikennevaloetuisuus: liikennevalot vaihtuvat suosien pikaratikan nopeaa etenemistä
  • Keskinopeus noin 25 km/h (vrt. kantakaupungin ratikka 14–15 km/h)
  • Pysyy aikataulussa myös ruuhka-aikaan
  • Tuottaa vähemmän melua sekä ympäristölle että matkustajille
  • Esteetön kulkuväline: matalalattiaiseen vaunuun on helppo kaikkien nousta
  • Turvallinen vaihtoehto monessa eri ympäristössä liikkumiseen